Viktiga datum
Byta däck är något som kan tyckas var omständigt men det är ett måste. Varje år ska din bil vara utrustad med vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Med vinterväglag menas snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan, enligt transportstyrelsen. Det vill säga, vinterväglag kan förekomma året runt och blir du stoppad är det polisen som avgör. Vad gäller dubbdäck får de användas mellan 1 oktober och 15 april. Observera att det är en sak att ha rätt däck vid rätt underlag, en annan sak är mönsterdjupet. Har dina vinterdäck ett mönsterdjup under 3 mm klassas de som olagliga och du får ej använda dessa under vintern. Sommardäcken kan vara mer slitna än vinterdäcken men minst 3 millimeter rekommenderas. Den lagliga gränsen går vid 1.6 millimeter.
Tips från coachen
Kan du inte byta däck själv kan du vara lugn. Det finns många företag där ute som byter dina däck åt dig. Dock gäller det att vara ute i god tid för att slippa hamna i däckbyteskaoset. När det börjar närma sig vinter så tipsar vi er att bevaka vädret de kommande dagarna för att ha en god chans att ligga steget före resten. På så sätt sparar du inte bara tid utan även pengar då efterfrågan är lugnare innan stormen. Priset för däckbyte varierar men den brukar ligga mellan 200-450 kr. Snart är det dags att byta till sommardäck och med detta klimat som råder nu är det svårt att veta när det är dags att byta. Vintern kanske aldrig kommer eller så vilar den bakom hörnet i nuläget.
Lär dig själv – kortfattat
Vill du lära dig göra det själv? Var så god och följ vår korta punktlista nedan för att lära dig byta däck.
- Först och främst vill du lägga i handbromsen för att undvika allvarliga tabbar. Se till att bilen står på en plan yta och därefter, hämta domkraften.
- Lossa hjulbultarna, för att göra det så enkelt som möjligt för dig, använd dig av en hylsa med dragkraft.
- Hissa upp bilen med din domkraft, varje bil har en punkt som är tillämpad för domkraften, hitta den och börja hissa. Skulle du inte hitta den, står det i bilens instruktionsbok.
- Använd pallbock för att stabilisera bilen och förebygga risken för att bilen inte skulle rasa ner ifall domkraften går sönder.
- Nu kan du lossa hjulen. Lägg inte bultarna på marken då detta smutsarner gängorna. Tänk på god hållning vid avmontering av hjulet för att minska risken att dra på sig ett onödigt ryggskott.
- Många hoppar över detta steg, kanske för att det nödvändigtvis inte egentligen ingår i ett vanliglt däckskifte. Men att kontrollera bromsbeläggen är väldigt bra att göra eftersom du annars inte får så många tillfällen att kontrollera dessa.
- När hjulet det nya hjulet ska sättas på plats är det perfekt tajming för lite smörjning av bultar. Detta motverkar rost och slitage.
- Skruva fast hjulet på samma sätt som du skruvade av det, fast åt andra hållet såklart.
- Sänk ner bilen med hjälp av domkraften och gör det försiktigt. Du vill inte väcka grannen.
- Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. I instruktionsboken står exakt hur hårt dragna bultarna ska vara.
- Kontrollera däcktrycket
- Förvara de gamla däcken i en däcksäck om du har.
Bli den första att kommentera